- Teacher: أ. هبة العمواسي
Gaza University
Available courses
- Teacher: إيمان ياسين
- Teacher: فرح عمر
- Teacher: خليل البرش
- Teacher: مسعود ارحيم
- Teacher: سمير خليفة
- Teacher: فرح عمر
- Teacher: رائد خضر
- Teacher: نائل مصبح
- Teacher: خالد رستم
- Teacher: صلاح الوحيدي
- Teacher: أ. محمد شحادة
- Teacher: د. رنا عودة
- الأحياء العامـة:
يهدف هذا المساق الى تعريف الطالب بمبادئ الأحياء الأساسية، ومكونات الخلية ووظيفة كل عضية من عضياتها، وعملية التمثيل الضوئي في النباتات وعملية التنفس الخلوي، وعملية انقسام الخلية، الانقسام الغير مباشر والانقسام الاختزالي وتكوين الحيوانات المنوية والبويضات في الانسان، والوراثة المندلية والانحرافات عنها والكروموسومات والطفرات.
يتناول هذا المساق دراسة الجانب العملي لمعظم المواضيع التي تدرس فى مساق الأحياء العامة حيث يتم التركيز على دراسة الميكروسكوب الضوئى، التركيبات المختلفة للخلايا الحيوانية والنباتية، الأنواع المختلفة من الأنسجة الحيوانية.
يهدف هذا المساق الى تعريف الطالب:
1. بمبادئ الأحياء الأساسية،
2. ومكونات الخلية ووظيفة كل عضية من عضياتها،
3. وعملية التمثيل الضوئي في النباتات
4. وعملية التنفس الخلوي،
5. وعملية انقسام الخلية، الانقسام الغير مباشر
6. والانقسام الاختزالي وتكوين الحيوانات المنوية والبويضات في الانسان،
7. والوراثة المندلية والانحرافات عنها والكروموسومات والطفرات.
يتناول هذا المساق دراسة الجانب العملي لمعظم المواضيع التي تدرس في مساق الأحياء العامة حيث يتم التركيز على دراسة :
- الميكروسكوب الضوئى،
- التركيبات المختلفة للخلايا الحيوانية والنباتية،
- الأنواع المختلفة من الأنسجة الحيوانية. جدول توزيع المحاضرات للمساق:
٢.المحاضرة رقم ٢ الطريقة العلمية (الأسبوع الثاني)
٣.المحاضرة رقم ٣ مقدمة عن الجزيئات الخلوية (الأسبوع الثاني).
٤.المحاضرة رقم ٤ الكربوهيدرات (الأسبوع الثالث).
٥.المحاضرة رقم ٥ الليبيدات (الأسبوع الثالث).
٦.المحاضرة رقم ٦ الاحماض الامينية والبروتينات والأحماض النووية (الأسبوع الرابع).
٧.المحاضرة رقم ٧ مقدمة عن المجاهر وجولة بالخلية (الأسبوع الرابع).
٨.المحاضرة رقم ٨ مكونات الخلية وعضياتها للخلية البدائية النواة وحقيقية النواة (الأسبوع الخامس).
٩.المحاضرة رقم ٩ التراكيب الخلوية ودورها في التصنيع والتكسير (الأسبوع الخامس).
الامتحان النصفي الدوري (الأسبوع السادس).
١٠.المحاضرة رقم ١٠ الدعم الداخلي والخارجي وهيكل الخلية (الأسبوع السابع).
١١. المحاضرة ١١ تركيب الغشاء الخلوي (الأسبوع السابع).
١٢.المحاضرة رقم ١٢ عمل الغشاء الخلوي (الاسبوع الثامن).
١٣.المحاضرة رقم ١٣ الخلية و الطاقة ودورة ATP (الأسبوع الثامن).
١٤.المحاضرة رقم ١٤ كيفية عمل الإنزيمات ودورها في الخلية (الاسبوع التاسع).
١٥.المحاضرة ١٥ انتاج الطاقة والتنفس الخلوي (الأسبوع التاسع).
١٦.المحاضرة رقم ١٦ الإنقسام الخلوي والتكاثر (الأنقسام الثنائي والتكاثر الفتيلي) (الأسبوع العاشر).
١٧.المحاضرة رقم ١٧ الإنقسام السيتوبلازمي والعبور (التكاثر الإختزالي) (الاسبوع العاشر).
١٨.المحاضرة ١٨ أنماط الوراثة (الأسبوع الحادي عشر).
١٩.المحاضرة رقم ١٩ التركيب الجزيئي للمادة الوراثية (DNA) (الاسبوع الحادي عشر).
٢٠.المحاضرة ٢٠ تقنيات الحمض النووي الاتحادي والمصطلحات العلمية لمادة الاحياء العامة (الاسبوع الثاني عشر).
- الامتحان النهائي (الأسبوع الثالث عشر).
- Teacher: محمد شبير

In this course we explain how to model 3d character for cartoons and films . We use zbrush software to sculpt and optimise mesh we also see how 3d paint and bake textures.
We create 3d cartoon charcters for animation and understand the pipeline of 3d production.
في هذه الدورة، نَشرح كيفية تصميم شخصيات ثلاثية الأبعاد للصور المتحركة ، واستخدام النحت والتحسين وإضافة القوام للشبكة. نقوم بإنشاء شخصيات، وفهم خط إنتاج مشاريع التحريك
- Teacher: حسام الدين بن لصفر
- Teacher: عبده أحمد
- Teacher: أحمد حمودة
- Teacher: خالد رستم
- Teacher: نعيم العتوم
- Teacher: فراس شحادة
- Teacher: فراس شحادة
- Teacher: محمد بربخ
To have it presshttps://drive.google.com/file/d/1EnD7o_RZ5Z03RO3-NG45_CbOi16zXMKH/view?usp=drivesdk here
- Teacher: أ. نسرين الخولي
- Teacher: د. رنا عودة
- Teacher: علاء عبيد
- Teacher: بهاء عبد الدايم
- Teacher: يوسف فحجان
- Teacher: يوسف فحجان
- Teacher: د. رنا عودة
Questions:
what is the most spoken language in the world?
2. For which emotion did Shakespeare invent a metaphor?
3. When did the Romans leave Britain?
4. Which language did the population of Britain speak before English? 5. From which language did ‘skeleton’ come?
6. From which language did English borrow ten thousand words? 7. From which language does the verb ‘to drag’ come?
8. What happened during the Great Vowel Shift?
9. When was Middle English spoken?
10. True or false? – The Angles, Saxons and Jutes arrived in Britain in 410 AD
- Teacher: د. يحيى الخضري
- Teacher: صلاح الوحيدي
- Teacher: عبده أحمد

Instructor:Amina Amraoui
Email:amina.amraoui@isetj.rnu.tn
Telegram or WhatsApp account : https://t.me/+SaHhybDKUWQ1MzZk
****************************************************************
Course Overview:This course introduces students to mobile application development using Android Studio and the Java programming languages. Students will learn how to design and develop interactive Android applications using fundamental UI components, event handling, and data storage techniques. By the end of the course, students will be able to build simple yet functional Android applications
****************************************************************
Book: “Professional Android”, 4th edition, Reto Meier, Wrox 2018. “Android for Java Programmers”, Abdul-Rahman Mawlood-Yunis.
****************************************************************
Learning Objectives: At the end of this course, students should be able to:
Understand the Android development environment and set up Android Studio.
Create user interfaces using widgets like TextView, EditText, Button, ListView, Spinner, AutoCompleteTextView.
Handle user interactions using event listeners.
Implement Intents for navigation between activities.
Store and retrieve data using SharedPreferences.
Work with basic SQLite databases for persistent data storage.
****************************************************************
Resources: Materials of this course are available on Moodle platform and includes
Lecture slides
Lecture videos.
Step-by-step tutorial videos
Sample projects & source codes
****************************************************************
Course Schedule
Week |
Subject |
|
Introduction to Mobile Development & Setting up Android Studio
|
|
Android Project Structure & First Application
|
|
UI Components: TextView, EditText, Button
|
|
UI Components: ListView, Spinner, AutoCompleteTextView
|
|
Intents & Navigation Between Activities
|
|
SharedPreferences for Simple Data Storage
|
|
CRUD Operations with SQLite DataBase
|
|
Final Exam.
|
****************************************************************
Evaluation Criteria
Item |
Wight |
Assignment ( minimum 2 assignments)
|
20%
|
Quizzes or activities
|
20%
|
Final Exam (On Model)
|
60%
|
- Teacher: أمنية العمراوي
- Teacher: د. رنا عودة
- Teacher: صلاح الوحيدي
- Teacher: د. ريم أبو رزق
- Teacher: د. يحيى الخضري
This undergraduate course introduces students to the theory and practice of audiovisual translation (AVT) between Arabic and English. Students will explore the unique challenges and techniques involved in translating various forms of audiovisual content, including films, television series, documentaries, advertisements, and video games. The course covers key AVT modes such as subtitling, dubbing, voice-over, and audio description, with a focus on cultural, linguistic, and technical considerations. Through hands-on exercises and projects, students will develop practical skills in translating and adapting audiovisual materials while maintaining synchronization, readability, and cultural relevance. The course also addresses the impact of technology on AVT, including the use of translation software and tools. By the end of the course, students will gain a comprehensive understanding of the audiovisual translation process and its role in cross-cultural communication.
Learning Outcomes:
By the end of this course, students will be able to:
Understand the principles and challenges of audiovisual translation between Arabic and English.
Apply appropriate strategies for subtitling, dubbing, and other AVT modes.
Analyze and adapt cultural and linguistic elements for target audiences.
Use industry-standard tools and software for audiovisual translation.
Critically evaluate the quality and effectiveness of translated audiovisual content.
Course Topics:
Introduction to Audiovisual Translation: History and Modes
Subtitling: Techniques, Timing, and Text Compression
Dubbing and Voice-Over: Synchronization and Lip-Syncing
Audio Description for Visually Impaired Audiences
Cultural Adaptation and Localization in AVT
Technical Aspects of AVT: Software and Tools
Ethical and Professional Considerations in AVT
Assessment Methods:
Practical Translation Assignments: (Subtitling Assignment 25%) - (Dubbing Assignment 25%)
- Group project: Creating a fully translated audiovisual product and presenting it (50%)
- Teacher: أحلام محمد
- Teacher: رولا منصور
يتناول هذا المساق الدراسة والبحث في موضوعات محاسبية
متعلقة بالتغيرات التي تحدث في بيئة علم المحاسبة وربطها بتكنولوجيا المعلومات بحيث
يتم دراسة التطور في معايير المحاسبة والتدقيق وعلاقتها بتكنولوجيا المعلومات، وكيفية
الربط بين الأسس المحاسبية النظرية والممارسة المهنية واخضاعها للبحث والمناقشة في
حالات محاسبية تثار نتيجة التطورات الاقتصادية وتكنولوجيا المعلومات وذلك من خلال اتباع
المنهج العلمي في البحث والتحليل لهذه العلاقة بما يساعد في تنمية المهارات المعرفية
والفنية والقدرة على التعامل مع المشاكل التي تواجه الطلاب في سوق العمل.
- Teacher: مؤيد خنفر

- Teacher: Abdullah TRAD
- Teacher: أ. دانا اللبابيدي
- Teacher: ابراهيم سكر
- Teacher: أ. محمد الحاج
يقدم هذا المساق تدريبًا متكاملًا على تصميم وتحريك الرسوم المتحركة ثنائية الأبعاد باستخدام Moho 14. سيتعلم المشاركون أساسيات التحريك، بناء الشخصيات، وإنشاء هيكل عظمي رقمي (Rigging) لتحقيق حركات سلسة وطبيعية. كما يغطي المساق مبادئ التحريك الاحترافية، تحريك تعابير الوجه، مزامنة الحركة مع الصوت، وتحسين الإنتاج لإنشاء مشاهد جذابة بجودة عالية. |
- Teacher: فادي بكر
من خلال هذا المساق يتعرف الطالب
على مبادئ ومفاهيم وتقنيات انتاج أفلام الرسوم المتحركة ثنائية الأبعاد حيث
سيقوم الطالب بإنتاج فيلم قصير من خلال تعلم مراحل انتاج الافلام والمبادئ 12
للحركة باستخدام برنامج MOHO
V14 |
- Teacher: فادي بكر
- Teacher: حاتم العسولي
- Teacher: نضال تراب
- Teacher: أ. محمد خلة
- Learn the following themes
- Software engineering definition
- Software development process
- Project management
- Requirements analysis and specification
- Software design
- Software testing
- Software
maintenance
- Teacher: خالد جبر
- Teacher: أ. محمد خلة